Pracodawcy nie będą musieli dublować danych wcześniej przesłanych do ZUS za swoich pracowników, którzy będą ubiegać się o rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury. Ograniczenie obowiązków dla przedsiębiorców zostało zapisane w projekcie założeń projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Nowa zasada obejmie wszystkie osoby ubezpieczone po 31 grudnia 1998 r., których zarobki podlegają uwzględnieniu przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń. Będą one przypisywane do tych okresów podlegania ubezpieczeniu, kiedy stanowiły podstawę do opłacania daniny na rzecz ZUS. Zasada ta jest stosowana przy ewidencjonowaniu danych na koncie ubezpieczonego.
Jednocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ustalając prawo do renty lub emerytury, będzie miał możliwość skorzystania z rozszerzonego świadectwa, ale będzie to wymagało ustalenia jego nowego wzoru specjalnie dla takich potrzeb organu rentowego. Nie będzie to miało wpływu na wysokość świadczenia.